Over ooievaars en obers - Reisverslag uit Cuacos, Spanje van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu Over ooievaars en obers - Reisverslag uit Cuacos, Spanje van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu

Over ooievaars en obers

Door: Hans en Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique en hans

29 April 2014 | Spanje, Cuacos

Ja jeetje ... moeilijk hoor een blog bijhouden. Je doet zoveel indrukken op dat je niet weet waar je moet beginnen. We zaten dus in de bus naar Burgos en zijn daar ook veilig aangekomen. Reizen per bus in Spanje gaat trouwens heel prima. Overal bus stations dicht bij de stad en je kan door heel Spanje vrij goedkoop en luxe reizen. Alsa is de grootste bus maatschappij en je boekt je ticket eenvoudig via Internet of op het busstation. Prima!

Tsja ... Burgos na San sebastian kan alleen maar tegenvallen? Dat doet het ook een beetje. Provinciestadje, met zeker een hele mooie kathedraal. Wat ook niet meewerkte was het weer. Na prachtig weer in San Sebastian, regende het in Burgos. Wat wel weer leuk is, zijn de vele pelgims (Peligrino's) die de stad aan doen richting hun eindbestemming Santiago de Compestella. Niet alleen in Burgos zijn wij deze tegengekomen, maar op onze verdere tocht duiken ze overal wel op. Er zijn namelijk meerdere wegen die naar R.. (sorry Santiago) voeren. Wij hebben veel bewondering gekregen voor deze Peligrino's, want het is best zwaar en vooral ver. Staat overigens wel op mijn (Hans) bucket list om een keer te doen. Op Goede Vrijdag de processie voor Santa Semana (Pasen) gezien. Erg indrukwekkend met veel tromgeroffel en processie gangers die redelijk eng gekleed gaan (ku-klux clan mutsen!). Mo was druk aan het fotograferen en had niet in de gaten dat ze bijna de loop van een geweer in haar rechter oor had. Hylarisch natuurlijk!

Na twee dagen in Burgos te zijn geweest hebben wij de huurauto opgehaald. Deze houden we 14 dagen en leveren deze weer in in Madrid. Onze eerste bestemming was Leon. Een lief klein plaatsje in de provincie Castilla Y Leon. Leuk hostal geboekt, waar we dachten wel met de auto te kunnen komen. Via Google Maps ging dat prima, maar in realtime stond er gewoon een paal die echt niet opzij wilde gaan voor twee toeristen uit Pais-Bajos. Dus drie keer een rotonde genomen en toen maar besloten de parkeergarage als voorlopige oplossing te kiezen. Na wat gepuzzel en gevraag ons hostel gevonden. We werden ontvangen door een zeer relaxte eigenaar, die lekker in jogging broek en t-shirtje ons de kamer wees. Blijft toch leuk die kneuterige hostels, die een paar tientjes per nacht kosten en vaak goede kamers hebben en lekker authentiek zijn. O ja, die paal was er om niet-bestemmingsverkeer buiten het centrum te houden, maar voor weinig kon je parkeren achter de kerk. Snel de auto dus weer uit de parkeergarage gereden. Ook hier weer twee dagen gebleven, mooi weer, leuke sfeer en nog een mooi tochtje naar Oviedo gemaakt.

Onderweg veel ooievaars gespot. Prachtig! Bij de eerste drie roept Monique nog: stop de auto! en rent er uit om een foto te maken. Wat overigens niet mag baten omdat de ooievaar, die nietsvermoedend in het weiland zijn maaltje bij elkaar loopt te pikken, zo schrikt dat hij wegvliegt en er alleen nog maar een vleugel op de foto te zien is. Later zien we er zo veel dat we er niet meer van op kijken...Eigenlijk is dit een herhaling van de eerste cactus en de eerste lama die we zagen in Argentinië, duizenden cactussen en lama's later keken we er ook niet meer van op.

Leon achter ons gelaten en op weg naar de Picos Europa. Wat een schitterend gebied is dat. Alleen de rit er heen al was adembenemend mooi. Schitterende bergweggetjes, de weg voor ons alleen en sneeuw nog op de bergtoppen. In de Picos kan je alle outdoor activiteiten bedrijven die je maar kan verzinnen, maar het is er vooral MOOI. Wij verbleven in het bergdorpje Potes in een appartement. Had veel weg van een wintersport accommodatie. Mooie bergwandeling gemaakt die erg slecht stond aangegeven. Uiteindelijk met wat geluk en gevraag, moe maar zeer voldaan de auto weer gevonden. Leuk ook om in Potes een drankje te bestellen. Binnen de kortste keren staat je tafel vol met olijven, pinda's, chips en worst. Hoort allemaal bij je drankje! Kan de HORECA in Nederland nog wat van leren.

Wij zitten nu in bruin cafe Erasmus in Salamanca. Ja hoor een Nederlands cafe met alles er op en er aan. Salamanca is mooi, maar vooral een studentenstad. En Nederlanders vind je overal (zelfs in Bolivia hebben wij eerder ervaren). Tot grote schrik van Mo heb ik een viersterren hotel geboekt. Een enorm groot paleis met dito kamers en een badkamer zo groot als de Sint-Pieter (of zo) en 86 waterstralen uit de douche. Mo vindt het niets, maar ik vind het wel grappig. Gisteren schitterende rit naar de grens met Portugal gemaakt en ook even in Portugal geweest voor de leuk. Auto staat nu erg (heel erg) strak geparkeerd met 1 cm voor en 1 cm achter ruimte. Dat wordt dus nog lachen morgenochtend als we weg willen rijden (-: (Update: slechts één auto geraakt). Vandaag een rust dagje om de stad te verkennen en om deze blog te schrijven. Op de Plaza Mayor hadden wij een ober die vooral Spaans sprak en een beetje Duits. Hij vroeg aan iedereen: 'Sprechen Sie Deutch?' Bij een ontkenning (wat wij natuurlijk deden) zei hij: 'Scheisse' Heerlijk! O ja, heel veel kerken hier en een prachtige oude universiteit, maar helaas is alles dicht vanwege Lunes Agua (weer zo'n vage feestdag).

In alle stadjes kun je voor een prikkie eten. Bijna alle restaurantjes hebben een volledig menu voor een tientje. Gisteren hadden we zo'n menu met een fles wijn en zelfs die mochten we niet afrekenen omdat die ook in het menu zat...hier kan je toch niet van leven....de fooi is dan wel hoog.

Onze hersenen kunnen even zoveel indrukken van kerken en kloosters niet meer aan. Dus morgen op weg naar een klein dorpje in Extramadura en zoeken naar een mooie casa Rural voor het betere afkick gebeuren. Dit is overigens het gebied van Don Quichotte en zijn trouwe metgezel Pancho. Hopelijk zien wij ook windmolens ... of juist niet?

O ja .. om een lang verhaal kort te maken (quote Rick Nijhuis): Het is leuk ha ha ha!

• 29 April 2014 - 22:58

Nicole:

Heee lieverds,

Altijd een genot om te lezen......
    het is net of je erbij bent!:-D
    Geniet er maar goed van.
    Dikke knuffel en kus SMAK
    liefs,
    Nicole

• 29 April 2014 - 23:14

Yvonne:

Wat een leuk verhaal Hans, daar moeten wij ook zeker eens heen. Hier in Amsterdam en in Wormer (in jullie appartementen) gaat het ook prima hoor. We genieten volop! X Heel veel plezier verder...

• 30 April 2014 - 05:38

Louise:

Hola amigo's,

Heerlijk geschreven..oeps getypt, Hans.

Enjoy!

XLou&Sander

• 30 April 2014 - 17:30

Tanja:

Leuk om zo ook een beetje mee te kunnen genieten van jullie vakantie. :-) Gr. Tanja

• 30 April 2014 - 19:10

Thijs & Margriet:

Nou wij vermaken (lees werken) ons ook prima !! Vanmiddag was Gijssie weer op bezoek en onze dag kan niet meer kapot. Vermaak je maar lekker met die kerken en processies, leuk hoor...................
    Wij hebben zojuist de eerste Koningsdag beleeft en gek hoor, nix anders dan 30 april. Hoe kan dat ??

Veel reisplezier en enjoy !!

gr. Thijs & Margriet

• 30 April 2014 - 20:26

Wendy:

Hey Mo en Hans,

Leuk om jullie verhaal te lezen, super wat jullie allemaal zien en meemaken..
    Geniet er nog lekker van..

xxxx wen

• 02 Mei 2014 - 19:13

Ruud:

Lekker hoor. Zo te lezen vermaken jullie je daar prima. Wij ook in het appartement hoor. Morgen naar de kleine komedie Micha Wertheim. Geniet de komende week en tot volgende week.