Goed begin in Baskenland - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu Goed begin in Baskenland - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu

Goed begin in Baskenland

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Monique en hans

21 April 2014 | Spanje, Burgos

We zitten in de bus naar Burgos. Wat een heerlijke 3 dagen hebben wij gehad in San Sebastian of wel Donestia in het Baskisch. Deze stad heeft werkelijk alles. Om te beginnen mooi weer. Maar dat schijnt het hier niet altijd te zijn. Dat is ook de reden dat het hier niet wemelt van de toeristen en dat je zelfs tijdens het drukste weekend van het jaar je gewoon kan bewegen door de stad.

Pasen wordt hier uitbundig gevierd met veel processies. Semana Santa heet het hier en dat betekent Heilige Week. Je waant je hier snel in het echte Spanje. Heerlijk!

En dan de stad zelf. Mooie oude stad, goed beloopbaar en vooral erg schoon. Natuurlijk heel veel restaurantjes, barretjes en terrasjes. De lokale lekkernij heet Pinxtos. Dat is zeg maar de tapas voor de Basken. Uitgestald op de bar kies je wat je lekker vind en rekent achteraf af. Glaasje wijn er bij en je wordt snel erg blij. Let wel op, want de prijs voor een glas wijn lijkt laag, maar je krijgt dan ook maar een half glas vol (of leeg ...) Voor een vol glas betaal je het dubbele. FF een weetje dus.

Ontbijten kan ook grappig aflopen. Wij liepen op onze eerste morgen, nietsvermoedend een restaurant in. We werden heel vriendelijk ontvangen en gingen aan een tafeltje zitten. In plaats van dat de ober met een menu kaart kwam, werd er meteen koffie, thee , twee glaasjes jus en croissants geserveerd. Wij keken elkaar aan, maar dachten dat dit kennelijk normaal was hier. De ober vroeg vriendelijk of we toast wilden. Dat wordt hier geserveerd met tomaten salsa en eventueel Iberico ham. Nou prima toch en ik bestelde nog een koffie Americano. Heerlijk ontbijtje dus. Alleen bij het afrekenen bleken wij niet in een restaurant te zitten, maar in de ontbijtzaal van een hotel. De ober raakte lichtelijk in paniek en sloeg zich zelfs voor het hoofd. Wij lachen natuurlijk, want de ontbijtzaal zag er van buiten toch echt uit als een restaurant. De andere gasten waren ook gewoon via de buitendeur binnen gekomen. Uiteindelijk kwam de ober toch met een bonnetje en wij rekenden netjes 13 euro af en verlieten de ontbijtzaal weer via de voordeur.

In San Sebastian kan je kiezen tussen de rivier en de zee. Heerlijke keuze dus. Gaan we lopen langs de rivier of gaan we lopen langs het strand? Of gaan we zwemmen in de rivier of in de zee? Het strand is heerlijk van zand en super schoon. Geen schelpen of stenen waar je je voeten aan open kan halen en de zee loopt langzaam af. Bovendien ligt San Sebastian in een baai, dus weinig stroming. Dat geldt overigens maar voor 1 baai. Er zijn er 3, waarbij de overige twee beduidend ruiger zijn. Hier wordt dan ook volop gesurfd, gewake-board en gekite. De Atlantische kust bij San sebastian staat hier ook om bekend.

Verplaatsen doe je per voet, fiets, bus, metro of trein. Kan niet op dus. In de hele stad liggen vrije fietspaden, waarbij je je door de hele stad kan verplaatsen. Fietsen is heerlijk, want erg vlak. Ook de lokale bevolking verplaatst zich per fiets en er is zelfs een fietsplan met elektrische fietsen.

Is het dan alleen hosanna in de hoogte? Ondanks dat deze stad heel comfortabel aanvoelt is er ook een min puntje. Het leven in de stad is niet goedkoop. Prijzen voor eten, drinken en overnachten liggen hoog. Zeker voor Spaanse begrippen. Wij hadden een hostal op de plaza Constitution. Dat is wel een hot spot, maar we betaalden ruim 80 euro voor een kamertje van hooguit 2 bij 3 m2. Dat was dus passen en meten en bovendien aan de voorkant dus 24/7 een tering herrie. Dat laatste namen we op de koop toe, want de gezelligheid lag ook achter de voordeur. Diner kost minimaal 20 euro, maar dan moet je heel kritisch zijn waar je gaat zitten.

Mijn conclusie is dat San Sebastian een absolute aanrader is en zeker ook je geld waar!

• 21 April 2014 - 10:05

Natasja:

Lieve Hans en Mo,
    Wat een keurig verslag, kan zo in een reisboekje ;-)
    Veel plezier lieverds, geniet van al het moois.
    Bessos XXXXXXXXX

• 21 April 2014 - 11:54

Biggi:

Wat heerlijk op deze druilerige Hollandse ochtend, om een reisverslag van Mo te lezen. Geniet ervan. Groetjes, Biggi

• 21 April 2014 - 12:03

Henk:

Hoi hans en monique ,
    mooi verslag en gezellige foto's die weer vakantie herinneringen oproepen en verlangen naar vakantie. Veel plezier en mooi weer wens ik jullie toe en wie weet..............!

• 21 April 2014 - 14:32

Yvette:

Hoi Monique en Hans,

Dat klinkt erg leuk ! Geniet er lekker van jullie verdienen het.

Groetjes vanuit een regenachtig Wormer

Bert, Yvette, Moos en Stip

• 21 April 2014 - 15:07

Tonia:

Klinkt weer goed hoor, hele fijne (paas)dag nog! XX van ons

• 21 April 2014 - 15:14

Thijs:

Hoi family, wij zijn zojuist teruggekeerd van een heerlijke brunch bij je broer en schoonzus in Schagen. heel gezellig allemaal en zo te lezen vermaken jullie je ook prima in het Spaanse land.

Toedeledoki en groeten

Thijs & Margriet

• 21 April 2014 - 16:41

Yvonne:

Heerlijk zo,'n goed begin van jullie vakantie! Leuke foto's, heel veel plezier verder. Xxx

• 21 April 2014 - 21:20

Wendy:

Hoi,hoi

Leuk om jullie verslag te lezen. Jammer dat jullie niet bij de paasbrunch waren, het was heerlijk..
    Maar jullie genieten lekker, heel veel plezier nog.

xxxx wen

• 23 April 2014 - 08:46

Desirée:

Hé luitjes, lekker genieten. Ziet er goed uit en heerlijk om de reisverslagen weer te lezen :-), Groetjes, Dees