Valparaiso en dan naar de hoofdstad Santiago - Reisverslag uit , van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu Valparaiso en dan naar de hoofdstad Santiago - Reisverslag uit , van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu

Valparaiso en dan naar de hoofdstad Santiago

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique en hans

05 Februari 2012 | ,

Afgelopen dinsdag gingen we naar dzze beachzz (op zn Frans). We dachten dat fixen we even binnen een half uurtje. Maar nee… Eerst was het al een puzzel om uit te zoeken welke bus we moesten nemen maar gelukkig hadden we een Mexicaans meisje mee dus dat viel achteraf wel mee. Toen we eenmaal in de bus zaten duurde het zo’n twee uur voordat we er waren,en inmiddels was het vier uur. Daar ging mijn stranddag….Het strand in het dorpje was ongeveer 50 cm breed en was volgepakt met mensen dus dat ging m niet worden. Eerst maar wat eten in een lekker visrestaurant mjammie…Wel voor de rest maar voor mij….NOT! Uiteindelijjk kwamen we om 7 uur op een strandje aan zo’n 10 min lopen vanaf het dorpje. Het was een prachtig strand en de zee was onwijs ruig en zo koud. Zwemmen was verboden maar dat lieten we sowieso wel uit ons hoofd? Terug naar Valparaiso waar we ongeveer om 11 savonds terugkwamen. Nog maar even een pisco sour (dé lokale drank in Chile) om te proosten op ons beach-avontuur, en dan nog maar een….Jammer dat we daardoor de aardbeving hebben gemist. Een hele kleine, maar toch. De scheur in één van de muren in mijn kamer was het bewijs. Er schijnt hier zo iedere week/om de week een aardbeving te zijn…

De volgende dag ben ik een paar uurtjes naar het strand in het stadje naast Valparaiso (Vina del Mar) geweest. Dat was ook wel weer grappig, het was volgepakt met mensen. Iedereen lag dichtbij de zee maar de vloed kom hier snel op dus iedere keer hoorde ik gillende mensen omdat zij door het water werden onder gespoeld. De Jugos Naturales (fruitshakes) zijn hier heerlijk!

Donderdag gingen al mijn vrienden een kant op en was ik een dagje alleen. Heerlijk gewandeld in Valparaiso in het openlucht-museum-gedeelte. Wat ik al eerder schreef zijn alle huizen hier mooi gekleurd maar waar ik nu liep was het mooiste gedeelte. Kleine straatjes, vel gekleurde huizen en restaurantjes en veel kunst op muren en schattige kerkjes . Het is hier erg relaxed met weinig verkeer.

Vrijdag op naar Santiago, de hoofdstad van Chile. Ik was best trots op mezelf dat ik mijn hostel in Santiago had gevonden gezien mijn ik-raak-altijd-de-weg-kwijt-ervaringen. Eerst de lokale bus naar het busstation in Valparaiso, daarna de grote bus naar Santiago, daarna de metro in Santiago (en niet te vergeten dit alles met mijn zware rugzak) en daarna nog een stukje lopen.

Santiago is niet zo interessant en mooi als Buenos Aires maar het is wel een erg schone en open stad.

Gisteren naar het museum of memory and human rights geweest. Erg interessant. Veel documentatie, films en foto’s over de Pinochet periode. Er was een hele muur vol met foto’s van de Chilenen die tijdens deze periode verdwenen zijn. Kippevel…. Het is wel vreemd dat hier zoveel terug te vinden is over deze dirty-war-periode, zoals vele herdenkingsmonumenten en musea maar in Argentinië bijna niet.

Eigenlijk wilden we zondag (vandaag dus) de bus nemen naar La Serena een plaats verder naar het noorden maar omdat alle hostels daar vol waren op zondagnacht, en we niet het risico wilden nemen om ergens snachts op een bankje in een park te moeten slapen, nemen we nu de bus een dagje later.

Oh ja en wat grappig is, Within Temptation speelt hier aanstaande vrijdag, ik zag grote posters in de stad, helaas ben ik dan al weg. Het zou leuk zijn geweest om naar een concert van een Nederlandse band in Santiago te gaan, maar helaas.
Bedankt voor jullie leuk berichtjes! Blijf me vooral schrijven :)

Liefs

Monique

PS omdat ik nog geen enkele Nederlander ben tegengekomen i sometimes mix engelse woorden met dutchie woorden hahahaha…..

  • 05 Februari 2012 - 15:24

    Danielle:

    Jij naar het strand en hier begint de elfstedentocht koorts. vrijdagnacht -22 graden gehad! Dus geniet van zon, zee strand en reizen, wij ploeteren verder in de sneeuw. Kuzzzz (of zijn zaans)

  • 05 Februari 2012 - 15:49

    Nicole:

    Hee lieve Mevrouw,

    Wat rottig zeg... strand, prossecco,ehe poole uhh prachtige uitzichten ben zo blij dat jij daar zit en ik hier, NIET dussss. Maar goed wij hadden gisteren ook een hele mooie dag en ook ons uitzicht was super Tuur en ik zijn vanaf mijn huis via het Zwet, naar Jisp gelopen met Seppie zij was de eenzame prairie hond aan het na spelen...hihi alles zag er sprookjes achtig uit..stom van ons we hebben geen foto's gemaakt..
    Dikke kus lieverd en tot???

  • 05 Februari 2012 - 16:04

    Helma:

    Hoi Monique, dit is mijn derde berichtje, heb het waarschijnlijk 2 keer fout gedaan ha ha. hoop dat het nu wel aankomt, hier alles goed, heel erg koud dus geniet maar lekker van de warmte.Hebben genoten van de mooie foto's prachtig. Groetjes Peter,Helma en Steef

  • 05 Februari 2012 - 19:45

    Thijs:

    Hoi Mo, vreselijk weekeinde gehad. Veel sneeuw en enorm koud, maar ook zonnig. Nee hoor, onzin. Een te gek winter weekeinde met prachtige sneeuw beelden. Gisteren met de filmcamera het veld in geweest en vele schaatsers waren onderweg. Gistermiddag was de receptie / reunie van de voetbalclub 80 jaar. Zeer gezellig en te veel bier tot me genomen. Kon niet weigeren, helaas. Bere gezellig dat wel. Vandaag weer een prachtige dag en rond de middag kwam de zon. Met Tonia en Erik lekker gewandeld en de schaatswedstrijden in OKD bezocht. Leuk sfeertje, maar die temperaturen bij jou lijkt mij ook wel wat. Nou goede voortzetting en een dikke kus vanuit en zeer koud Knollendam. Ook van je zus natuurlijk. Doeiiiiiiiiiii

  • 06 Februari 2012 - 07:27

    Yolanda:

    Ha Monique, dat ziet er allemaal weer reuze goed uit. En ook zo lekker warm. Hier in mijn 'oude' huis lopen veel bouwmannen rond om... de cv-ketel, radiatoren en andere leidingen te vervangen. Lekkere timing van de woningbouw, het is -10 buiten en binnen nu dus bijna ook. Drie dagen geen cv en warm water, grrrrr. Geniet lekker verder, in het warme Chili. Liefs, Yolan

  • 06 Februari 2012 - 07:49

    Ruud:

    Klinkt niet verkeerd Mo en weer prachtige foto's. Wij hebben zaterdag en gisteren geschaatst op het Zwet. Zonnetje scheen, echt helemaal goed.
    Nog veel plezier daar.

    Gr, Ruud

  • 06 Februari 2012 - 07:50

    Joop:

    De tekening of poster van een vrouw met een kat maakt me nieuwsgierig. Je hebt er een foto van gemaakt, is daar een speciale reden voor? Hun gezichten lijken ook op elkaar, is je dat opgevallen?

    Mij intrigeert deze poster.

  • 06 Februari 2012 - 13:03

    Monique:

    Wat super leuk om jullie berichtjes te lezen! Joop dit is geen poster maar een muurschildering, één van de vele in Valparaiso, vraag maar aan Machteld. Je hebt gelijk ze lijken een btje op elkaar. Misschien een goede reden om hierheen te gaan voor een sabbatical? En brrrr -22 nee bedankt. maar een elfstedentocht is natuurlijk wel superleuk, dat zal ik dan wel erg missen.....

  • 06 Februari 2012 - 14:00

    Carolina:

    Hoi Monique,

    Hier is het -6 en de zon schijnt, echt wintersportweer. Zodirect ga ik ook weer schaatsen, hopelijk woensdag een dorpetocht. Gisteren ook geschaatst en er zij al aardig wat banen geschoven rondom het dorp, want afgelopen vrijdag is er veel sneeuw gevallen en het verkeer was een groot drama. Maar als het zo blijft dan is het niet verkeert. Ook bij de Woude kunnen we over het kanaal heen dat was zaterdagnacht ideaal. We hadden een super leuk feest met dj en Sanne(dochter van Anneke Los)zong. Alle leeftijden waren vertegenwoordigd maar de jeugd had de overhand. Alleen 04.30 naar bed daar ben ik niet meer op gebouwd en gisteren ging het wel maar vandaag een serieuze dip.
    Ik geniet wel weer van je verhalen en foto's en leuk dat je zoveel mensen ontmoet, waarschijnlijk meer als dat je met z'n 2en reist.
    Nog veel plezier en ook de groetjes van Sofie, Luc en Loek.
    Tot schrijfs, Carolina

  • 07 Februari 2012 - 19:19

    Ferdinand:

    Hoi Monique,
    Je hebt mijn email dus ontvangen! Fijn om je reisverslagen en prachtige foto's thuis op ons gemak te kunnen bekijken. Ja, 'ons gemak' want Irene geniet ook mee van jouw avontuurlijke uitstapjes. We kijken alweer uit naar je volgende reisverslag en foto's!

    Take care and have fun!

    Irene & Ferdinand

  • 08 Februari 2012 - 18:05

    Yvonne:

    Hey Mo, wat een verschil he jij gaat naar t strand en wij gaan schaatsen. Dit weekend hebben we heerlijk geschaatst. Het hele Zwet ligt vol met sneeuw maar er is een heel mooi pad geschoven en dat is allemaal met t handje gedaan door een aantal mensen. Echt super! Vandaag had Ruud een vrije dag genomen en ik was natuurlijk al vrij dus we zijn vandaag helemaal naar Neck en Spijkerboor geschaatst. Ff een lekker gluweintje gedronken in de Lepelaar en in t Herenhuis. Veel plezier verder he en pas opmdat je niet verbrand!

  • 09 Februari 2012 - 10:20

    Barbara:

    Hoi lieverd.
    Hoe gaat ie en wat heb je weer prachtige foto,s!! Gefeliciteerd met je lief, las het net op facebook. Nog een fijne tijd en tot gauw liefs Barb.

  • 12 Februari 2012 - 11:12

    Tony:

    Hé monique, sorry dat ik niks bij de vorige reisverslagen iets geschreven had :$ ik kom er net achter dat pas als je je e-mail adres invult dat je dan pas automatisch een mailtje krijg...

    Maar ik heb alsnog je reisverslagen doorgelezen en zo te horen heb je het gelukkig erg naar je zin :D
    Ook hele leuke foto's!

    Ik heb woensdag nieuwe noren gekocht en daar heb ik de 30 km bannetocht mee geschaatst. Echt heel leuk was het :)
    Wat ook vooral leuk is, is natuurlijk de gezellige sfeer in de Lepelaar na de bannetocht.

    Nou tante, ik hoor nog wel over je nieuwe avonturen ;D
    Heel veel plezier! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique en hans

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 50659

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 10 Mei 2014

Spanje

22 Februari 2013 - 30 Maart 2013

Argentinië en Bolivia

20 Januari 2012 - 25 Februari 2012

Argentinië en Chili

Landen bezocht: