Gletsjers en bergen! - Reisverslag uit El Bolsón, Argentinië van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu Gletsjers en bergen! - Reisverslag uit El Bolsón, Argentinië van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu

Gletsjers en bergen!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique en hans

06 Februari 2011 | Argentinië, El Bolsón

Hola chicas y chicos!

Vraag: waarom snurken er toch zoveel mensen (lees mannen)??

Het is al bijna weer een week geleden dat ik een verslag geplaatst heb dus ik ga jullie vermoeien met een wat langer verslag, even doorbijten dus zullen we maar zeggen...

ik ga nog even terug naar afgelopen maandag. Dat was weer zo'n hoogtepunt dagje! Op naar de giga gletsjer Perito Moreno zo'n 1,5 uur rijden met de bus vanuit El calafate.
Even uit de boeken: deze gletsjer is 15 km lang en 5km breed en ligt tot zo'n 60 mtr boven het wateropervlak. Hij staat op de werelderfgoedlijst van Unesco.Interessant niet? En de gletsjer is ongelooflijk mooi. je kunt er vanaf een soort uitkijkterras naar kijken en iedere keer breken er giga stukken af. Het geluid wat je dan hoort lijkt op een onweersklap. Ik neem ook een bootje om de gletsjer van dichterbij te bekijken. Hij is erg erg indrukwekkend (zie ook mijn foto's!) en op de boot is het brrr zo koud.

De volgende dag ga ik naar het volgende plaatsje el Chalten en ik hoef maar drie uur te bussen, wat een heerlijkheid!. Vlak voor El Chalten stopt de bus bij het kantoor van het national parc (rondom el Chalten ligt het national parc). De medewerkster daar zegt wat we vooral niet mogen doen in het nat.parc. Geen vuur, niet je handen wassen in het water want dat is drinkbaar en vooral geen honden meenemen het parc in. Zij eten namelijk de herten die bijna uitgestorven zijn (he?). Dus als een hond met je mee wilt lopen doe je push push....
El Chalten is een schattig dorpje gesticht in, hou me ten goede, 1985 omdat er problemen waren met de chilenen ofzoiets. Het dorp wordt omringd door prachtige bergen en ook de mountain Fitz Roy. Hebben we bergkenners onder jullie? Mount.Fitz Roy is op zich niet heel hoog 3.405 mtr maar loopt in een punt dus heel moeilijk beklimbaar.
Ik ga paardrijden de omgeving is prachtig maar de paarden zijn ee n beetje suf. Ieder paard doet precies wat zijn voorganger doet en daar ben ik niet zo van.

De volgende dag ga ik met nog vier meiden (amerikaans, engels en 2 aussies) hiken. Ja ja jullie lezen het goed en we lopen zo een 7 uur!. Iedere keer als we verder komen hebben een nog prachtiger uitzicht dan de vorige. En we eten ons brood op een vd mooiste plekken waar ik ooit mijn brood heb opgegeten. Uitzicht op de bergen, een gletjser en een prachtig meer. Als we terug gaan let ik even niet goed op die ene boomwortel op de grond, terwijl ik toch al over zo een 4.374 wortels ben gestapt, en smak daar lig ik, lang-uit.Schaam bloos.....Gelukkig niets bezeerd alleen nu nog iets viezer dan dat ik al was. Savonds gaat het, bijna zoals iedere dag, keihard waaien en wordt het koud.De ramen in het hostel klapperen er bijna uit..
We koken in de keuken van het hostel een welverdiende pasta en een salade en drinken de nodige rode wijn.
De volgende dag doe ik nog een kleine hike van zo een twee uur.Gisteren was de top van de fitz roy met wolken bedekt maar nu is ie geheel tezien, fantastisch! Wat kunnen bergen toch mooi zijn, niet te geloven.

Nu komt er een speciaal hoofdstukje over de busreis naar El Bolson; de meest fantastische busreis uit mijn carriere in argentinie, maar niet heus.Deze bus heeft geen ligbedden zoals de meeste bussen maar gewone stoelen en 0-beenruimte. De bussteward heeft borsten (of was het toch een vrouw, ik ben er na 26 uurn nog steeds niet achter) en gooit als we het busstation nog niet hebben verlaten ons eten al toe. Het lijkt of deze busreis 20 minuten gaat duren ipv 26 uur zo een haast heeft hij zij. De buschauffeur heeft de kachel opgestookt tot zo'n 37 graden dus ik ben bang dat als we op de plaats van bestemmming aankomen mijn benen op geroosterde kippepootjes lijken. De buschauffeur rookt zich in de bus een slag in de rondte (hoe schrijf je dat toch?).We gaan via route 4 en die is niet geasfalteerd en dat is nog netjes uitgedrukt. Dat is de reden dat hier geen luxe dubbeldeksbussen rijden, de weg is te slecht en het waait te hard.
Het regent buiten maar ook binnen omdat de dakramen van de bus lekken. En als we een uur onderweg zijn klapt de koffieautomaat naar beneden. de koffie zit tegen het plafond aan, tegen de mensen die dichtbij zitten en loopt dan in straaltjes via het gangpad ieders rugzak in. De buschauffer stopt na zo'n kwartier de bus om een even polshoogte te nemen. Hij bekijkt de situatie, fronst en schudt een beetje met zijn hoofd loopt weer naar voren, start zijn bus en rijdt weer verder. hmmm het woord schoonmaken stond blijkbaar niet in zijn contract.....How do you like your coffee?
We hobbelen en bobbelen verder en het was zoals jullie begrijpen, een lange lange 26 uur.

Gisteren ben ik om half 12 snachts aangekomen in het plaatsje el Bolson. Ik heb een erg leuk hostel ware het niet dat ik een bed heb tussen twee stapelbedden in. De twee mannen rechts en links van mij (in hun eigen bed bedoel ik moge hier nu misverstanden over gaan ontstaan) snurken als ossen vandaar mijn vraag bovenaan dit verhaal....

Het is hier iets warmer dan bij mijn vorige plek, ik denk dat het overdag zo een 20 graden is en de zon schijnt uitbundig en ben vandaag een beetje verbrand, zo vervelend :)

Dank voor jullie leuke reacties en een dikke kus voor mijn paps en mams!

@Tuur je weet dat ik jou toch altijd gehoorzaam vandaar dat ik geen muis heb meegenomen..
@Joop ik kwam erachter dat de aarde rond was, dus eigenlijk was er geen einde..
@Patries wat grappig dat we ze bijna tegelijkertijd hebben gezien!

Suerte!
Monique

  • 06 Februari 2011 - 10:08

    Thijs:

    Hoi Monique,

    We vroegen ons al af waar je bleef met je reisverslag, maar heb begrepen dat je je heerlijk vermaakt tussen die snurkende mannen......... Is toch gezellig en wellicht kunnen ze nog wat anders ook.........., maar ja ik zie je gezicht nu al voor me ?? De plaatjes zijn van een onwerkelijke schoonheid van deze ruwe ijsmassa's met de bergen erom heen. Ik kan me voorstellen, dat je daar temidden je boterham heb laten smaken. Dat wat die paarden betreft, mag je blij zijn dat ze zich duf opstellen. Een (te) wild paard voor jou zou echt niet kunnen gezien je ervaringen met die beesten in het verleden. Maar ach die sukkelige paardjes moeten elke dag van die toeristen dragen en elke dag hetzelfde padje of is het paadje ?? Geniet er in ieder geval van en zo je veslag te lezen doe je dat ook. Veel reisplezier verder en hier mis je niets. Harde wind, zeg maar storm de laatste dagen. Geen sneeuw, geen ijs, het lijkt eerder herfst.

    Doeiiiiiiiiiiiiiii

  • 06 Februari 2011 - 14:26

    John:

    Hoi Monique,

    Mooie plaatjes, leuk geschreven ook!
    Op basis van je ervaring met de bus is de ns niet zo slecht, hahaha. Nog even en wij mogen op de ski, daarna maar een borrel met je drinken.
    veel plezier en dikke kus

  • 06 Februari 2011 - 20:11

    Vito:

    Hee Monique!
    Ik wist echt niet dat Argentinië zo'n mooi land was... Wat een foto's!
    Nou Monique zo te lezen hou je het nog wel even uit! Het duurt trouwens nog ff voordat de batavia weer open is dus helaas kunnen we daar nog niet heen als je terugbent. Veel plezier nog!
    Vito

  • 07 Februari 2011 - 11:31

    Ruud:

    Hi Mo,

    Fantastische foto's. Krijg inmiddels door het lezen van je avonturen last van een bussenfobie aahhg. Smeer je je zitvlees wel goed in.

    Groetjes

  • 08 Februari 2011 - 11:32

    Connie En Johnny:

    Hola Monique,

    Al een knappe Argentijn ontmoet neem hem dan maar mee naar Nederland.
    Het is wel prachtig mooi he die natuur.
    Wij moeten ook maar eens een bezoek brengen aan Argentinie. Alleen vind ik de busreizen wel erg lang soms en dat om maar een highlight te zien of lijkt dat maar zo. Wanneer jij terug komt de 19e toch gaan wij ca. 17:00 uur met de bus richting Oostenrijk. Moeten we dat weekend daarna maar ff een wijntje en lekker bijkletsen. Kan volgens mij nog steeds niet in Batavia die blijven gewoonweg verbouwen. Veel plezier nog en we kijken uit naar het volgende verslag.

    Groetjes en dikke zoen,

  • 08 Februari 2011 - 12:09

    Christa:

    wat is het toch een prachtige reis! En wat een mooie fotos!! Weer een plezier om het te lezen, dikke knuffel vanuit een onwaarschijnlijk gewoon en dagelijks amsterdam :-)
    groetjes,
    Christa

  • 08 Februari 2011 - 12:37

    TUUR:

    Hoi Blondje, gisteren twijfelde ik of ik eten bij de Suri, de Griek of wat Gamba's op de Albert Cuyp zou halen. Werd uiteindelijk de Indische Toko. heb mijzelf met dit eten op de bank genesteld en naar prachtige natuurfilms op Discovery en NGC gekeken. Is misschien een idee voor je volgende trip.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, El Bolsón

Monique en hans

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 50643

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 10 Mei 2014

Spanje

22 Februari 2013 - 30 Maart 2013

Argentinië en Bolivia

20 Januari 2012 - 25 Februari 2012

Argentinië en Chili

Landen bezocht: