El fin del mundo! Het einde van de wereld! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu El fin del mundo! Het einde van de wereld! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu

El fin del mundo! Het einde van de wereld!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique en hans

30 Januari 2011 | Argentinië, El Calafate

Afgelopen dinsdag en woensdag was dus een bus-bus dag voor me. Eerst van Puerto Madryn naar Rio Gallegos.We vertrokken (natuurlijk te laat...waar doet me dit toch aan denken? Het begint met een N en eindigt op een S...) zo een 1,5 uur. Het is een wat minder luxe bus deze keer, geen wijn geen vega maaltijd en geen dekentje. Om 8 uur de volgende dag komen we in Rio Gallegos aan waar ik moet overstappen op de bus naar ushuaia. Ik heb 1 uur overstap tijd dus dat gaat goed. Het is koud hier, zo een 8 graden schat ik en dat nu ik net gewend begon te raken aan de 37 graden...

We vertekken om 9 uur smorgens, dit gaat nog goed. We komen op de grens van Chili.Eerst Argentinie uit dan Chili in. Hier zijn ze erg streng,graag geen fruit, vlees, planten of dieren meenemen.En de snuffelhonden snuffelen er lustig op los. Stempel in je paspoort al de bagage uit de bus en controleren maar. Ik wordt eruit gehaald, even trillende knieen. Whats that, vraag de controleur, uhhhh cookies meneer oke oke, je mag doorlopen.....
We zijn onderhand 4 uur verder als we verder mogen rijden. Het landschap is prachtig met niets en niets dan alleen heel veel schapen, koeien en paarden....
Dan moeten we met de ferry over. Dat was ook wel weer een bijzondere ervaring. We mochten lopend de ferry op. Als we erop staan begint de ferry te varen maar onze bus staat nog aan de kant...he? Dan vaart ie zigzaggend (ik had zo een zwaar het vermoeden dat de kapitein iets te diep in het wijnglaasje had gekeken) naar drie meter verderop. Daar wordt het vuilnis uitgeladen en de vaart de boot weer naar de wal waar de bus, autos en vrachtwagens staan de wachten.Dan mag onze bus er ook op en varen we naar de overkant. Onderweg spotten we de zwart wit dolfijnen weer en een paar verdwaalde pinguins. Dan komen we weer bij chileense grens want we gaan chili weer uit dus weer paspoort controle etc en argentinie weer in. Het is ondertussen 9 uur savonds en we moeten nog 300 kilometer. Dus om half 1 snachts sta ik met mijn verkreukelde poffertfespannetje op de bushalte in Ushuaia.En ik kan jullie vertellen dat was niet fijn. Want waar moet je heen? Weinig taxis maar uiteindelijk toch 1 gevonden. Hop naar het hostel en hop slapen. Dat was zo een 35 uur bussen maar ik ben er...El fin del mundo, het einde van de aarde, en ik kan het eigenlijk niet geloven...

De volgende dag is alles vergeten en vergeven want als het licht is en ik aanschouw Ushuaia is het fantastisch mooi! Ushuaia ligt aan het Beagle Canal en is omringd door de Andes met zijn besneeuwde bergtoppen. Het ligt hier vol met Cargo schepen en schepen (grote en hele grote) die naar Antarctica gaan. Ik ga met een heel klein bootje met nog 8 mensen voor een tourtje op het Beagle Canal.Eerst zien we op een eiland veel vogels en zeeleeuwen liggen. Lijkt een beetje op een dierentuin (ik ben verpest met mijn zeeleeuwen in Puerto Madryn!). Dan gaan we verder naar een eilandje (daar zijn er hier heel van) waar van de boot af gaan. We moeten via de rotsen omhoog klimmen, onze gids doet dat bijna rennend met een kind op zijn schouders en ik doe dat met knikkende knieen en wordt omhoog gehesen door een paar sterke mannen...schaam schaam....Onze gids vertelt heel veel over de planten en vogels op dit eiland. We zien vogels van heel dichtbij met hun nesten in de rotsen. Ze voeren hun jongen, ze leren ze vissen. De vogels duiken te water en vangen dan hun vis.Om zichzelf te verzwaren slikken ze brokken steen in die ze later weer uitspugen.Zo gaaf om dit van zo dichtbij te zien.En nogmaals ik kan het gewoon niet geloven zo mooi als het hier is. Als we terugkomen ben ik twee amerikaanse vrienden rijker en gaan we bier drinken.

De volgende dag ga ik met mijn nieuw verworwen amerikaanse vrienden (eric en jason) het national parc.Het is een prachtige dag, de zon schijnt en het is niet zo koud. De uitzichten zijn iedere keer weer AMAZING! Al snel raken we Eric kwijt (dit rent ons blijkbaar voor uit en zien we voorlopig niet meer terug) maar we komen twee argentijnse dames tegen die ook op mijn kamer slapen. Dit worden mijn nieuwe argentijnse vriendinnen. Het spaans gaat me redelijkjes af ik kan zelfs een kleine conversatie met de dames hebben en ze roepen de hele tijd dat mijn spaans muy bien! is maar dat menen ze natuurlijk niet...
Het weer veranderd later opeens, zo loop je in hemdje en zo verdwijnt de zon en gaat het keihard waaien en heb je drie jassen nodig. en dat is hier eigenlijk constant zo,het weer kan binnen een uur drastisch veranderen..
Savonds gaan we weer bier drinken (de wijn is helaas niet in kleine porties te bestellen..) en neem ik afscheid van mijn amerikaanse vriend (de ander was in slaap gevallen in hun hostel) en mijn argentijnse vriendinnen.

Zaterdag moet ik om 4 uur op! om dan om 5 uur de bus te pakken. Hetzelfde ritueel als op de heenweg geldt ook voor de terugweg alleen duurt de rit nu geen 15,5 uur maar 12 uur....
Drie uur wachten op het busstation en dan nog 3 uur met de bus.Tenminste dat zou het zijn ware het niet dat de buschauffeur onderweg 3 kwartier stopt om zijn maaltijd te nuttigen. en weer komen we pas om half twee snachts aan.Vandaag ben ik dus in El Calafate en heb mezelf een rustdag gegund. Morgen is weer een hoogtepuntdagje omdat ik de giga gletsjes Perrito Morreno ga bezoeken maar daarover meer in mijn volgende reisverslag.

@ en Tuur nee pinguins zijn niet eetbaar. Trouwens jij was nog steeds bezig met je rattenrecept (zie twee jaar geleden...)
@Hey Anouk wat super dat je ook weer op reis gaat,ga je ook naar Borneo?
@ Wen geniet lekker van je wintersport!
@Roon ja gezellig de fabriek maar nu nog even niet:) Heb helaas nog geen man voor je gevonden...
@El wat super dat je naar Nieuw Zeeland gaat! De borrel wacht wel even hoor, komt goed!
@Hi Ruud ja de tijd komt er voorjullie ook aan!!!

en voor de rest iedereen bedankt voor jullie leuke berichtjes dat vind ik echt superleuk!!!!

Sorry voor het af en toe missen van de trema's op sommige woorden, deze computer doet niet altijd wat ik wil....

Wordt vervolgd...

Besos
Monique

Tuur ik mis mijn muis!!!

  • 31 Januari 2011 - 09:43

    Thijs:

    Mooi reisverslag Mo en zeer fraaie plaatjes erbij. Prettige voortzetting !!

    P.S. Je ouders hebben afgelopen vrijdag bij ons op de computer de diverse beelden bekeken. Je vader dacht "gewoon" even met je te bellen. Valt allemaal niet mee voor ze om deze techniek te begrijpen. Snap het zelf nauwelijks, dat je zomaar over de hele wereld iedereen over skype kan bereiken. Gelukkig had je zelf de dag ervoor al gebeld en waren ze gerustgesteld.

    Tot de volgende keer................

    Doei ! Ons

  • 31 Januari 2011 - 09:51

    Marieke:

    Hey Monique, super om je reis te volgen! Ik ben net een weekje terug en kan het niet helpen, maar denk nu alweer na over mijn volgende reis :). Azie was top, dus misschien dat ik daar in december weer naartoe wil. Het zuiden van Argentinë en Chili staan ook zeker op mijn must see lijstje! Geniet en ik kijk alweer uit naar je volgende blog :). Groetjes Marieke

  • 31 Januari 2011 - 12:00

    TUUR:

    Zoals je gelezen hebt regelt Roon een pinguin voor me uit Artis, dus dat scheelt weer in je bagage. En als je spontaan moet plassen doe dat dan niet op de Gletsjer die krimpen al zo veel. Ik wist trouwens niet dat je er zo van hield om met de bus te reizen (EasyJet vliegt daar ook).

  • 31 Januari 2011 - 12:01

    TUUR:

    P.S. Oh ja, mooi leermoment deze vakantie....... de volgende keer gaat de muis gewoon weer mee.....

  • 31 Januari 2011 - 13:30

    BIANCA:

    Muy buenos Moontje,
    Heb net je reisverslagen gelezen en de foto's bekeken. BEN JALOURS !!
    Wat een geweldige ervaring weer carino.
    Het duurde even voordat je iets van mij hoorde daar ik druk bezig ben geweest mijn 40 e verjaardag ; (
    Wilde iedereen weer volstoppen met tapas hahaha.Maar goed toen kreeg ik bovenop de stress nog bronchitis uche uche uche.
    Zag wel dat je savonds laat nog online was a veces, dus hopelijk krijg ik je in deze dagen te pakken.
    Liefje, kijk weer uit naar je volgende verslag en nogmaals I wish I was there
    cuidate mucho un besazo enorme
    Bianca

  • 31 Januari 2011 - 13:35

    BIANCA:

    p.s.
    Sabias que
    El fin de mundo hay en Galicia !!!!
    Finisterre heet dat , dus het einde van de wereld.
    Sterker ik las Rio Gallego ??
    Galicia is onder verdeeld in boven en beneden de rivier.
    Que fuerte verdad?
    Besos xx

  • 31 Januari 2011 - 19:22

    Natasja:

    Hey Moon,
    Wat ben ik blij voor je dat Argentinie je weer zo super bevalt. En het is je gelukt, je hebt het einde bereikt en veel dieren gezien. Op z'n Amerikaans, zoals je Amerikaanse vrienden ook wel gezegd hebben, F.... Amazing. En lekker Spaans kunnen praten met de meiden. Je hebt toch wel ons favoriete woordje Muneca (zonder kringeltje op de n) gezegd, zo leuk.

    Tja die bus reizen van je vallen niet mee, wat een tijden zeg. Maar je krijgt er heel wat voor terug.
    Geniet nog lekker en op naar het volgende avontuur.

    Grtz en lfs,
    Natasja

    Ps. ik heb je kaart ontvangen hij hangt naast de kaart van vorig jaar. krijg zo een hele verzameling.
    Toedeloe

  • 01 Februari 2011 - 18:43

    Marlon:

    Wauwwww Monique wat een avonturen weer en wat een prachtig mooi land. Leuk om je zo te volgen via tekst & beeld. Ben benieuwd naar je volgende spot. Hier in Nederland is het grijs en regenachtig. Afgelopen zaterdag wel een leuk feest gehad bij Jaap Booy (65 jaar) in de tuin, had ie zelf overdekt gemaakt. De band stond in het kippenhok, (echt waar). Was helemaal Leuk! Nog heel veel plezier daar. Liefs Marlon x

  • 01 Februari 2011 - 20:08

    Joop:

    El fin del mundo...het einde van de werled. Monique, je bent er. Maar dan is het toch afgelopen? Hoe kom je terug als je aan het einde van de wereld bent. Het einde is het einde, dan kan er geen begin meer zijn. Hoe ga je dat doen?

    Groeten,

    Joop (altijd filosofisch, nooit concreet, altijd onderweg, nooit een doel)

  • 01 Februari 2011 - 21:57

    Margriet:

    Wat een prachtige plaatjes; geniet maar lekker verder!! Het is hier alleen maar erg koud!!

  • 03 Februari 2011 - 07:57

    Patries:

    Je schrijft heel leuk Monique!;-)
    En het ziet er top uit daar!
    Misschien moet ik er ook maar eens een keertje heen;-)
    Have fun!
    en weet je wat grappig is,ik heb ook zeehonden en zeeleeuwen foto's op het moment.Wat een toeval;-)

    Groetjes!

  • 03 Februari 2011 - 10:09

    Yvonne:

    Hey zusje,

    We vinden het ontzettend stoer hoor, wat je allemaal doet. Zo'n avontuurlijke vakantie in je uppie!! We zeiden het zaterdag nog tegen elkaar bij Mama; vroeger was je niet zo'n held, toen rende je al snel terug naar huis als iemand boos naar je keek, haha (grapje hoor) Je foto's en verhalen zijn prachtig. Alleen dat vroege opstaan in de vakantie brrrrrrrrr, daar moet ik ff niet aan denken hoor. Vergeet niet om af en toe ff lekker te chillen hè!
    Verder heel veel plezier met je verdere reis. Wij kunnen nu echt gaan aftellen, nog 7 dagen, heerlijk hoor.....

    PS Mama is deze week bij Sjoerd geweest. Het ging supergoed met Molly. Ze hebben het samen heel erg leuk, je krijgt een poot van Molly en de groetjes van Sjoerd. xxxx

    Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, El Calafate

Monique en hans

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 50644

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 10 Mei 2014

Spanje

22 Februari 2013 - 30 Maart 2013

Argentinië en Bolivia

20 Januari 2012 - 25 Februari 2012

Argentinië en Chili

Landen bezocht: