Hans vertelt over Bolivia en zijn XXl… - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu Hans vertelt over Bolivia en zijn XXl… - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu

Hans vertelt over Bolivia en zijn XXl…

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Monique en hans

24 Maart 2013 | Bolivia, Sucre

Daar is ie dan eindelijk. Een verslag van Hans. Monique is geëindigd in Uyuni. Zoals jullie inmiddels weten reis ik nu niet bepaaldelijk ‘light’. Ik zeul de hele reis een XXL tas op wielen mee. Daar kan heel veel in, maar dat is in sommige situaties nu niet echt handig. Zo reisden wij van Uyuni naar onze volgende plek Potosi, met een klein busje. De bagage moest op het dak. De man op het dak (mannetje) die mijn tas moest aannemen, kieperde er bijna van af. Bij aankomst in Potosi natuurlijk visa versa, waarbij ik het volle gewicht moest opvangen en mijn arm half uit de kom schoot. We werden in Potosi gedropt bij een busstation wat redelijk buiten het centrum lag. Wel natuurlijk al een hostel geboekt, zodat we niet op zoek hoefden. Mo had gelezen dat er busjes (micro’s) reden naar het centrum en hield zo’n busje aan. Ik zag dat zo eens aan en zag met mijn timmermans oog dat mijn XXl nooit in dat busje paste. De volgende optie was een taxi, maar de waarschuwingen over taxi’s in Bolivia zaten natuurlijk nog in ons hoofd. Taxichauffeurs willen nog wel eens een andere route kiezen en dan voor veel geld of nog erger je onder druk zetten. Na wat gedrentel toch maar de meest betrouwbaar uitziende taxi chauffeur van dienst uitgekozen en deze bracht ons in no-time naar ons hostel.

Potosi is een mijnwerkersstad en de hoogst gelegen stad van de wereld op 4070 meter. Die hoogte merk je echt wel, maar omdat wij al langere tijd op hoogte verblijven kunnen wij er redelijk tegen. Potosi is met name bekend om de zilvermijnen, die tot op de dag van vandaag in bedrijf zijn onder erbarmelijke arbeidsomstandigheden. Ook kinderarbeid komt hier voor.
In 2004 is een documentaire gemaakt over een 14 jarig jongetje die in de mijn werkt. De naam van de documentaire is Devils Miner en erg indrukwekkend om te zien. Wat een hard leven zonder veel perspectief. Zowel Monique en ik hebben afgezien van een tourtje naar de mijn. Naast dat wij fysiek niet top waren, was het gevoel over zo’n tour ook twee slachtig. Moet je daar als rijke Europeaan nou de ellende gaan aanzien? Niet gedaan dus, maar misschien ook wel een ervaring gemist?

Potosi is overigens best een aardig stadje, met een leuk centrum en natuurlijk een plaza met mooie gebouwen. Er was zelfs een tijd dat deze stad de grootste en rijkste was van Latijns-Amerika, toen het zilver onuitputtelijk leek. Tegenwoordig is het zilver in de mijnen aardig opgedroogd en zijn het met name de gelukszoekers die er nog in werken.

Omdat in de voorbije weken mijn baard (het haar op mijn hoofd groeit veel minder snel) aardig op de baard van Fidel is gaan lijken, moest ik nodig naar de kapper. Dus wij een plaatselijk kappersbedrijfje binnen gelopen en met verbale en non-verbale informatie uitwisseling, geprobeerd uit te leggen dat niet mijn haar op mijn hoofd, maar slechts mijn baard aan een knipbeurt toe was. Dat leek te lukken en een Boliviaanse kapper in een wit jasje met een uiterlijk dat lag tussen Elvis en Andre Hazes, nam zijn taak erg serieus. Met de tondeuse begon hij zowel mijn hoofdhaar (!) als ook mijn baard te trimmen. Inmiddels had ik uitzicht op een poster met een naakte schone en bleek de reïncarnatie van Elvis / Andre Hazes vreselijk uit zijn giechel te stinken. Nadat het eindresultaat besprenkeld werd met een vage lotion kon ik het wereldbedrag van 30 BOB (3 euro) neertellen. Zowel ondernemer als klant tevreden.

Na Potosi stond Sucre op ons lijstje. Daar Sucre niet zo heel ver van Potosi ligt (ongeveer 160 km) kozen wij voor een shared-taxi. Dat is een taxi die je deelt met vier personen om de kosten te drukken. Ook hier moet je alert zijn met welk taxibedrijf je in zee gaat. Nadat wij een gesprek hadden gehad met een dame die in een kantoortje zat en ons wel betrouwbaar leek, zaten we al gauw met vier personen en een kind in de auto en op weg naar Sucre. De chauffeur was een jonge gast die wel van opschieten hield en de bochten als een ervaren formule I artiest nam. Resultaat was dat we binnen 2 uur op de Plaza van Sucre stonden tegen een tegenprestatie van omgerekend 8 euro.

Monique had uitgezocht dat ons Hostel 800 meter van de Plaza lag. Dat konden we wel lopen en nadat we de weg hadden gevraagd op weg naar Calle Serano. Hoe moeilijk kon dat zijn? Nou…als er in één stad twee Calle Serano’s zijn blijkt dat nog heel moeilijk te zijn! En natuurlijk liepen wij naar de verkeerde en die bleek ook nog eens hoog in de stad te liggen. Ik natuurlijk met mijn XXL achter mij aan en zweten dat het een lieve lust was. In plaats van 10 minuten hebben wij er 1,5 uur over gedaan om ons hostel te vinden. Maar dan heb je ook wel wat. Een heerlijk rustige plek met een mooie frisse kamer, een heerlijke binnen tuin en lekker dicht bij de Plaza.

Sucre is de mooiste stad van Bolivia op 2750 meter hoogte. Het is het culturele hart en hier is ook de onafhankelijkheid van Bolivia afgekondigd. Het barst er van de historie en mooie oude gebouwen en natuurlijk musea.

Wij besluiten er één week te blijven om alles te ondergaan. Zo is een groot feest met optochten om het verliezen van de zee te vieren? Je zou toch zeggen dat het afstaan van dit grondgebied aan Chili geen feestje waard is, maar hier denken ze daar toch heel anders over. Liefst twee dagen van tromgeroffel, officiële plichtplegingen enz.

We doen ééndaagse tour naar de ’ Inca trail’(een hele kleine kopie van de echte in Peru die Mo zo’n twaalf jaar geleden heeft gelopen). Schitterende wandeling hoog in de bergen van de Andes en daarna nog een mooie tour met een busje naar een historisch gebergte ontstaan door een vulkaan uitbarsting.

In de stad zelf zitten overigens redelijk veel Nederlanders die via uitwisselingsprogramma’s hier studeren of vrijwilligerswerk doen. Sommigen zijn zelfs blijven hangen en hebben nu een restaurant of café.

Inmiddels is het alweer zondag 24 maart en gaan we morgen vliegen naar Cochabamba. Dit is een korte afstand om te vliegen, maar met de bus zouden we er 12 uur over doen. Dit als we tenminste op het vliegveld kunnen komen, want inmiddels is er wat sociale onrust uitgebroken en in Bolivia betekent dat meteen stakingen en road blocks. Dat wordt dus nog wel spannend en daar gaan wij natuurlijk over vertellen in de volgende blog.

Sorry voor het lange verhaal, maar dat krijg je als je mij laat bloggen. Adios!

Liefs H&M

Leuk jullie reacties en Willem we zijn erg blij dat het allemaal zo goed gaat!

• 24 Maart 2013 - 17:29

Thijs:

Mooi verhaal Hans, zo missen we nix. Ik hoop dat die lotion je geen huiduitslag bezorgd. Goede reis verder, want hier mis je niets, behalve de temperatuur. Het is hier hartstikke koud met een stormachtige wind. het ijs ligt alweer in de sloten en door de oostelijke wind wordt het water richting Oost-Knollendam gestuwd. Prachtige beelden gemaakt met de filmcamera, want dit beeld heb ik hier nog nooit gezien. Nou ja, beleven wij ook eens wat in OKD.

groeten Thijs & Margriet

• 24 Maart 2013 - 19:51

Lou:

Hi H&M,

Picts Looking good!
    Enjoy your last week...you don't wanna come back...-4...

XLou&Sander

• 24 Maart 2013 - 20:02

Dees:

Hans, je doet echt niet onder voor Mo wat het schrijven betreft, hoor. Helemaal goed. En het kan niet lang genoeg zijn, haha, groetjes, Dees

• 24 Maart 2013 - 22:33

Vito:

Leuk stukje Hans!
    Jullie hebben maar mazzel hier is het nog de hele week onder het vriespunt!
    Veel plezier verder en succes met de vlucht!

Vito

• 24 Maart 2013 - 23:28

Danieller:

Hoi Hans en Mo, het klinkt weer als een geweldige reis. Heerlijk. Hier net de wereldkamp schaatsen achter de rug met vele nederlandse medailles. 538 for Warchild in volle gang en een geweldig succes en het wintersport virus is nu wel over, het griepvirus nog niet en de ijzige kou wil maar geen plaatsmaken voor terrasjes met je jas aan. PS Hans, je kunt altijd een deel van je bagage doneren en een kleinere tas kopen. Scheelt een hoop gesleep. Wat heeft het voor een toegevoegde waarde? Of ben je galant voor Mo, die nu niet haar eigen rugzak hoeft vol te stouwen? Geniet ervan.

• 25 Maart 2013 - 11:39

Yvonne:

Hey Hans en Monique,
    Wat een leuke verhalen weer. Wat een verschil met Nederland. Liepen wij hier ook maar te zweten..... Ja Daan heeft gelijk, gewoon de helft van de inhoud van je XXL tas aan die arme sloebers geven die in de mijnen moeten werken. Hopelijk hebben jullie een goede vlucht met een niet al te krakkemikkig vliegtuigje. Geniet nog lekker van jullie laatste weekje hè! Xx

• 25 Maart 2013 - 12:53

Connie:

H&M,

Ja, mooi is het Bolivia dat vonden wij toen ook. Nog authentiek in ieder geval.

Maar niet in die mijn te zijn geweest is in mijn ogen wel een missertje hoor.

Het was machtig interessant om te zien en wel heel diep onder de grond.

De duivel heb je nu ook niet gezien en de volle zakken met cocoa-leaves die ze gewoon

gebruiken om daar te kunnen blijven werken.

Die mensen zijn blij dat ze werk hebben, maar ja de omstandigheden zijn niet bepaald luxe

te noemen.

Nog heel veel plezier de laatste week.

Maar snel afspreken om ff bij te kletsen met een lekker wijntje.

Groetjes,

Connie en Johnny

• 25 Maart 2013 - 20:41

Wendy:

Hoi, hoi
    Leuk weer om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Hopelijk wordt t weer hier ook weer beter, tis echt heel koud. Geniet nog van jullie reis. Have fun. xxx

• 26 Maart 2013 - 12:27

Gre Waal:

Hallo Hans en Monique,

Afgelopen Donderdag bij het bezoek aan je moeder (met de hele familie) jouw reisverslag gelezen en Yvonne heeft me meteen "aangesloten", zodat we jullie reisverslag nu ook kunnen volgen.
    Best wel afzien en "een zware reis" lees ik nu dus in het verslag van Hans in een totaal andere cultuur dan wij hier gewend zijn. Kinderarbeid... je leest erover, maar om het van dichtbij mee te maken is natuurlijk een heel andere zaak lijkt me. Maar wat fijn dat jullie nu sámen dat grote vacantie avontuur beleven. Ikzelf heb met Klaas (ook met de rugzak) tochten door b.v. de Dolomieten, Frankrijk en Turkije gemaakt, maar dat was uiteraard van een heel ander caliber, maar....hebben daar uiteraard ook bijzonder fijne herinneringen aan...
    Lieve allebei, een fijne vacantie, hartelijke groeten met een dikke kus van Klaas en Gre (pardon Oom Klaas en tante Gre)

• 26 Maart 2013 - 12:27

Gre Waal:

Hallo Hans en Monique,

• 27 Maart 2013 - 10:39

Ruud:

Topverslag Hans. Wat een ervaringen weer. Vijf weken lekker met z'n tweetjes op route geweest. Zo te lezen smaakt dat jullie naar meer. Tot de paasbrunch en een goede terugreis.

• 27 Maart 2013 - 14:47

Trees:

Ha H&M!
    Leuke verhalen!!
    Geniet nog van al het moois!
    Visueel gezien is t hier mooi weer totdat je naar buiten moet brrrrr
    Tot snel!
    Dikke zoenen hug,