Avonturen maar ook nieuwe avonturen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu Avonturen maar ook nieuwe avonturen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu

Avonturen maar ook nieuwe avonturen

Blijf op de hoogte en volg Monique en hans

31 Maart 2013 | Nederland, Amsterdam

We persen ons laatste verslag er nog even uit, geschreven op het vliegveld van Buenos Aires waar we uitkijken op onze Boeing 777 van British Airways (maar inmiddels zijn we natuurlijk alweer in Nederland terug) . Hopelijk begrijpen jullie dat we er niet veel zin in hebben om de terugweg te aanvaarden met het uitzicht op een koud koud Nederland in plaats van hier, met de aangename zon en zo’n pakweg 23 graden.

Hans is de vorige keer gestopt met schrijven, afgelopen zondag in Sucre Bolivia. Vanaf die maandag hebben we alle arme vrouwtjes en mannetjes, schoenpoetsertjes en sapverkopertjes achter ons gelaten. En ja we hebben inderdaad een deel van onze bagage en Bolivanos aan ze gedoneerd. Ik schrijf dit nu natuurlijk wel erg luchtig, maar het is verschrikkelijk om te zien hoe vreselijk arm vele mensen hier zijn.

Het ienemiene vliegveld van Sucre was een ware belevenis, vooral voor Hans was het erg genieten. Voor mij was het alleen van belang dat we heelhuids zouden aankomen. Ik had niet veel verwacht van deze Bolivaanse vliegmaatschappij maar het viel erg mee. En trouwens voor ik met mijn ogen had geknipperd stonden we alweer aan de grond.
Hans heeft deze reis spontaan een nieuwe lijfspreuk bedacht: ”Dit is eeuwig leuk” of “dit is eeuwig mooi!”, en de eerste gold ook voor dit vliegveld.

Cochabamba is een grote stad met natuurlijk, zoals hier in iedere stad, vele plaza’s en markten. Maar ook met gezellige lijkkistenwinkels waar je zowel je kist als je bloemstukje als je kandelaar kunt bestellen. De voorbeeld opstellingen kun je in het winkeltje bekijken.

Ons hostel lijkt een beetje op een hoerentent, alles is roze en van plastic.
We bezoeken dinsdag een klein dorpje Tarata, en wat heerlijk, het lijkt of de tijd hier heeft stil gestaan. We lunchen voor ongeveer 90 cent, en we geven de man 30 cent fooi, hij kijkt ons aan alsof we van Mars komen maar lacht uiteindelijk heel lief. Als we terugkomen gaan we nog even snel met de taxi naar het grote Christusbeeld bovenop een berg. Dit beeld is nagemaakt van het Christusbeeld in Brazilië maar om te bewijzen dat zij dat beter konden hebben ze hem 44 cm groter gemaakt.
En we pikken ook nog even een gedeelte van de voetbalwedstrijd Bolivia-Argentinie mee. Nu zijn we natuurlijk voor Bolivia, maar straks weer voor Argentinië…en niet getreurd, de stand werd 1-1.

De volgende dag zwaaien we, bijna met tranen in onze ogen, Bolivia en alle Bolivianen uit (maar beloven dat we terug zullen komen) en pakken het vliegtuig terug naar Buenos Aires. We hebben nog een volle dag in BA en hebben deze erg goed besteed. S’morgens naar de wijk la Boca (en voor Hans natuurlijk het belangrijkste: het stadion van la Boca Juniors).Maar het lijkt hier of alle toeristen (kuddes) die Buenos Aires rijk is zich hier hebben verzameld, dus maar snel weer weg.

Om drie uur zien we de indrukwekkende loop van de Madres op de Plaza de Mayo. Zij lopen hier iedere donderdag, al 36 jaar lang, om hun verdwenen zonen/dochters te herdenken (hun kinderen zijn tijdens de dirty war, de Videla periode, verdwenen en nooit meer terug gevonden). We doneren nog maar 3,5 kilo kleding en de XXl is geslonken naar een XL…

Dan nog een afspraakje met Patricia (haar heb ik twee jaar geleden leren kennen in Patagonië) voor een wijntje en een koffie. En vervolgens gaat Hans zijn laatste stuk Argentijns vlees verorberen (alhoewel dit een raar soort stuk vlees was, waarschijnlijk iets van ingewanden? Maar daar kwam hij niet achter) en ik mijn laatste Argentijnse pastaatje (dat is het enige wat ik niet ga missen)..

Dit avontuur is erg helaas afgelopen, maar thuis wachten ons nieuwe avonturen!

Liefs H&M en bedankt voor al jullie leuke berichtjes!

PS: de grote vraag is beantwoord: Hans heeft zijn oordeel geveld! Het staat 1-1!

En nog een PS: Hans was blijkbaar zijn XL zo zat dat hij deze had laten staan bij de kaartjesautomaat op Schiphol, daar kwam hij na 5 minuten achter inmiddels drukdoende met treintijden enzo...Gelukkig voor hem (en voor mij) stond de XL er nog en was niet opgegeven als een alleenstaande koffer klaar om vernietigd te worden..of erger nog....een alleenstaande koffer die had geleid tot een ontruiming op Schiphol.....

• 02 April 2013 - 13:10

Connie De Jong:

Welkom thuis en ik hoop dat we elkaar snel weer spreken ben wel heel nieuwsgierig naar de rest van de verhalen.

Wel leuk gehad top!!

Ja, Bolivia is wel een goed land om te bezoeken.

Groetjes,

Connie