Over paarden en bergen... - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu Over paarden en bergen... - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Monique en hans Wezel/wijnhof - WaarBenJij.nu

Over paarden en bergen...

Blijf op de hoogte en volg Monique en hans

10 Maart 2013 | Bolivia, Tupiza

Bedankt voor al jullie leuke berichtjes! poehpoeh we hebben al dagen geen internetverbinding dus helaas wordt het nu alleen een verslag zonder foto´s.

7 maart
We zijn een week verder maar het lijkt alsof we hier maanden aan het reizen zijn.
Vorige week zaterdag zijn we gaan paardrijden bij de finca waar ik drie jaar geleden ook heb paardgereden. Een mooie oude finca gelegen tussen de groene heuvels en tabaksplantages. Het temperatuurtje was zo’ n 23 graden met een beetje bewolking, perfecto! Ik mocht weer op Harlequin, een super leuk paard waar ik de vorige keer ook op had gereden. Ondertussen werd Hans ook op zijn paard gehesen en gingen we op weg. Tijdens het draven werd Hans niet echt blij en riep de hele tijd oehoe, oehoe ik val eraf….Maar dat viel uiteindelijk wel mee.
Tussen de middag een asado grande (met heul veul en groot vlees, Hans kon zijn geluk niet op…) Na het uitbuik-ritueel gingen we met onze stijve benen en zere konten weer te paard. Dit maal de bergen in, prachtig! De drie honden van de finca begeleiden ons en beschermen ons tegen al het wild wat ons eventueel kon aanvallen (dit is natuurlijk heel erg overdreven).

Wij en een Zwitsers stel bleven slapen op de finca. Bij ons in de badkamer hing een vleermuis en ik heb die nacht niet echt heel fijn geslapen. S’ morgens bleek de vleermuis een grote vlinder te zijn en was mijn angst voor niets geweest…Hilarisch voor iedereen behalve voor mij…

Tijdens ons ontbijtje gingen de twee gaucho’s de paarden weer halen (die gaan s’ nachts, als zij uitgewerkt zijn, de natuur in, de paarden bedoel ik..) omdat er een andere groep toeristen kwamen. Wij liepen nog even voor de finca langs en opeens zagen we daar een paard op zijn zij op het pad liggen. Eén van de honden lag erbij om het paard te bewaken. Het paard bleek dood te zijn, bizar. Iedereen was in shock.De honden, de andere paarden, het kleine poesje en wij natuurlijk …Later vertelde de eigenaar dat het dier of een koliekaanval had gehad of een hartaanval. Het paard werd in de natuur begraven. Hij vond het verschrikkelijk dat hij het dier was kwijt geraakt.
Door al dit paarden-ellende-gedoe waren we laat terug in Salta en hebben onze huurauto (die we drie dagen zouden huren) voor die dag afgezegd en voor de volgende dag besteld.

We wilden eigenlijk zo’n stoere pick-up huren maar die was zo duur dat we maar voor een renault clio hadden gekozen…pffff…. De man van het hotel vertelde ons nog wel dat als we de auto geheel kwijt zouden raken we 16.000 pesos moesten betalen…Huh kwijt zouden raken? Wat bedoelt ie?
De renault clio stond ons niet bepaalt toe te lachen op het parkeerterrein: klein en vol krassen en deuken. Moeten we daarmee de bergen in? Het voordeel was wel dat één krasje of deukje niet echt meer opviel bij deze auto.

De weg naar Cafayate (onze eerste overnachting ) was nog verhard en we reden door prachtige valleien, bizare rotsformaties, langs grote groepen papagaaien en vele vele cactussen (waar later nog velen van zullen volgen).
Ik ga een kijkje nemen in het hostel om te vragen of ze een kamer vrij hebben maar zie niemand. De deur waait open en ik probeer deze dicht te duwen, harder en nog harder maar blijkbaar stond ik tegen de eigenaar te duwen die naar binnen wilde. Resultaat: blauwe neus maar de beste man gelukkig wel lachen.

’s Avonds in het restaurant bestellen we een klein colaatje maar krijgen een liter. Als de vrouw de cola openmaakt werpt ze de dop precies in een ienemienie sausbakje en ja hoor de saus belandt in mijn oog. Hoe kreeg ze het voor elkaar weten we niet maar het was haar gelukt… en nieuwe saus hebben we nooit meer gezien…

Net zoals in een restaurant in Salta is ook in dit restaurant een zanger. Zingen is het minst belangrijk maar vragen waar de gasten vandaan komen is veeel belangrijker. Aan ieder tafeltje wordt het gevraagd en als de mensen geantwoord hebben moet we klappen. Uiteindelijk zingt hij nog drie liedjes, gaat met zijn pet rond en de volgende zanger komt. En het ritueel begint opnieuw……

Cafayate heeft fantastische wijn!

De volgende dag vervolgen we onze route langs een onverharde stoffige weg . De auto was zwart toen we vertrokken maar heeft nu eens stoffig kleurtje bruin en verder zit het stof tot in onze oren. Maar het is weer een prachtige route, iedere keer is ons uitzicht weer anders en we blijven maar ahhhh en ohhhhh´s uitroepen. Cachi is onze volgende overnachting, een klein slaperig wit dorpje, waar het leven zeer relaxed is. De volgende dag moeten we een berg van 3.375 overwinnen, wat overigens lukt, en het uitzicht is fantastisch! Uiteindelijk brengen we de auto weer veilig terug naar Salta. We kunnen bijna niet geloven dat we zoveel moois hebben gezien.

Na nog één nachtje te hebben geslapen in Salta, zijn we donderdag in de bus gestapt naar Humahuaca. Hoe mooi kan een naam zijn! Humahuaca ligt nog zo ongeveer 2 uur rijden van de Boliviaanse grens (waar we zaterdag heen gaan). Dit plaatsje ligt op een hoogte van bijna 3.000 meter dus bij iedere stap die we doen moeten we eerst even uithijgen. En we zijn verrukt over het hostel want het is hier erg gezellig (en Yeahh! Eindelijk een hostel voor Monique!).

Onze volgende reisavonturen zullen vanuit Bolivia komen (waar we inmiddels gisteren zijn aangekomen maar daarover later meer).

Hasta luego!
Liefs H&M

• 10 Maart 2013 - 23:19

Daphne En Hans:

Haha, hilarisch, saus in je oog en hostelbaas-deur tegen je neus, hoe doe je het!!veel plezier verder!

• 11 Maart 2013 - 08:01

Linda:

Wat een verhalen!!!! Ben vooral jaloers op jullie paardentocht ;) Veel plezier in Bolivia!!

• 11 Maart 2013 - 08:29

Erik:

Gaaf om te lezen dat jullie een geweldige tijd hebben daar!!! Doe een beetje voorzichtig met de bevolking ;-) Blijf nog maar een tijdje genieten. Hier is de winter terug gekomen na een weekje best lekker weer. Het vriest het nu weer en dat blijft nog een weekje zo. Sprrrk jullie later.

• 11 Maart 2013 - 13:54

Thijs:

Hoi Mo & Hans, jullie zijn weer lekker in de weer. Ja, dat weer brrrrrr, het is hier min 2 graden en voelt ontzettend koud door de wind. Dus wees blij daar in die hogere temperaturen. Afgelopen week hebben Yvonne en Margriet je vader geholpen met verhuizen en hij zit nu (tijdelijk) in een kamer beneden. Keurig netjes. Hij was weer heel soepel, maar dat zal je van Yvonne wel vernomen hebben. No worries please!!

Neem een lekker wijntje van ons en we zien de komende berichten weer op ons af komen, plus de beelden natuurlijk. Ja internet is leuk als het werkt, maar zelfs in OKD is dat af en toe moeizaam.

XXX

Groeten van ons en veel plezier verder !!!!!!!!

• 11 Maart 2013 - 16:58

Plony En Bep:

jonge jonge wat een avontuurlijke reis jullie maken heel wat mee maar jullie zijn nog lekker jong en hebben je veel te vertellen want inderdaad is het hier winter geworden dus blijf nog maar een poosje in de warmte nu veel plezier en tot de volgende keer plony en bep.

• 11 Maart 2013 - 18:43

Yvonne:

Hey Mo en Hans,

Wat heerlijk dat jullie zo genieten samen! Het is hier vandaag Siberisch koud dus lekker dat jullie daar nog een paar weken geen last van hebben. Hopelijk bevalt Bolivia jullie ook zo goed. Wij zijn dit weekend lekker naar de Batavia geweest naar get your yaja's out van Edgar, dat was weer erg gezellig en we hebben heerlijk gedanst. Have fun......

• 11 Maart 2013 - 20:11

Wendy:

Leuk om jullie verhalen te lezen, jullie hebben al veel gezien en meegemaakt. Gaaf dat je weer hebt paard gereden, wel bizar dat er een paard overleden was. Heel veel plezier nog verder, geniet ervan. xxx wen

• 11 Maart 2013 - 20:46

Ruud:

Ja, ja, wat een mooie verhalen weer. Leuk dat Jullie het zo fantastisch met elkaar hebben. Blijf genieten.

• 12 Maart 2013 - 00:25

Steven:

Klinkt weer errug leuk. Nog veel plezier!

• 14 Maart 2013 - 10:14

Edwin:

Volgens mij hebben jullie wel een leuke tijd. Ik had het klauteren op het paard door Hansie wel willen zien...
    Geniet van de warmte, dat doen wij van de kou....
    Ps je box is heringericht ;-)

• 15 Maart 2013 - 19:22

Dees:

Jongens, wat een heerlijk reisverslag is dit. Zie je? Ik hoef niet op vakantie naar een warm ver land ..... ik lees jullie verslag en doe net alsof ik er ook ben :-) Geniet ze nog!

• 16 Maart 2013 - 07:27

Lou:

Leukleukleuk weer!! X

• 18 Maart 2013 - 12:48

Nicole:

Lieve Hans en Moon,

Ik zie groen ......
    Wat een mooi fotoos zeg!!
    Geniet er nog maar van, het is hier nog steeds winter dussss
    Hele dikke kus SMAK